۱۳۸۸ دی ۱۴, دوشنبه

يك پرسش ساده از وزير كشور درباره راهپيمايي 3.5ميليوني

آينده نيوز : در حالي كه وزير محترم كشور تعداد جمعيت حاضر در راهپيمايي روز چهارشنبه گذشته در تهران را 3.5 ميليون نفر اعلام كرده است، پرسشهايي درباره شيوه محاسبه اين عدد به وجود آمده است.


به گزارش خبرنگار «آينده»، اگرچه راهپيمايي بزرگ چهارشنبه گذشته آثار خوبي در تقويت نظام و حمايت از رهبري داشته است، اما ارائه آمار متناقض وبزرگنمايي موجب شده اصل اين راهپيمايي تحت الشعاع حاشيه‌ها قرار گيرد.


در سه روز اخير كيهان جمعيت راهپيمايان در تهران را 4 ميليون، وزير كشور 3.5 ميليون، آيت الله جنتي 3 ميليون و البته حجت الاسلام علم الهدي سخنران مراسم كه در ميان آنها حاضر بوده تعداد را 2.5ميليون نفر اعلام كرده اند. اما به دليل آنكه وزير كشور و رييس شوراي امنيت تنها مقام رسمي است كه اعلام آمار در حوزه وي قرار دارد، «آينده» آمار وزارت كشور را مبنا قرار مي‌دهد.


براساس تصاوير هوايي پخش شده از سيماي جمهوري اسلامي، جمعيت راهپيمايي روز چهارشنبه، از تقاطع خيابان قريب در خيابان آزادي تا ميدان انقلاب، سپس خيابان انقلاب تا ميدان فردوسي حضور داشته و در تصوير ديگري جمعيت پراكنده اي نيز در روي پل روشندلان مشاهده گرديد.


با توجه به آنكه فاصله ميان تقاطع قريب- آزادي و ابتداي پل روشندلان حدود 4200 متر است و جمعيت حاضر در تصاوير هوايي در بخشهايي كل عرض خيابان را اشغال كرده و در بخش هاي كمتري تنها در خط ويژه اتوبوس و پل روگذر حضور داشتند و نيز اين كه عرض متوسط خيابان آزادي و انقلاب در اين محدوده 30 متر مي باشد، در صورتي كه تظاهر كنندگان در دو سوم اين مسير در كل خيابان و تنها در يك سوم مسير در خط ويژه و پل هوايي حضور داشته باشند، كل مساحت زير پوشش راهپيمايي در اين منطقه معادل صد هزار متر مربع برآورد مي شود و اگر جمعيتهاي حاضر بر محورهاي عمودي نظير كارگر، وصال شيرازي، وليعصر، فردوسي را در هر محور معادل 200 متر در نظر بگيريم، اين مساحت نيز حدود 20 هزار مترمربع مي شود و سطح تحت پوشش كل راهپيمايي به عدد 108 هزار متر مربع بالغ مي شود.


در صورتي كه جمعيت حاضر در ساير مناطق را كه پيش از رسيدن به اين جمعيت بازگشته اند را معادل 12هزار متر مربع يعني فاصله خط ويژه از خيبان قريب تا يادگار امام در نظر بگيريم، عدد مساحت جمعيت به 120 هزار متر مربع بالغ مي شود.


اكنون پرسش از وزير محترم كشور اين است كه در اين سطح محدود كه با توجه به تصاوير سيماي جمهوري اسلامي محاسبه شده است، تراكم انساني را چند نفر در مترمربع در نظر گرفته اند كه به عدد3.5 ميليون نفر رسيده اند. البته يك تقسيم ساده تراكم لازم براي اين تعداد را سي نفر برهر متر مربع نشان مي دهد.


در محاسبات براي راهپيمايي معمولي يك نفر در مترمربع، براي تجمع فشرده دو نفر در متر مربع و براي ازدحام سه نفر در متر و براي فشردگي بيش از حد 4 نفر در متر محاسبه مي شود كه با اين حساب در تجمع روز چهارشنبه بين 240 تا 480 هزار نفر شركت داشته اند.


اگر همين تراكم براي راهپيمايي 25 خرداد كه در همين مسير و با حضور افراد ميان ميدان آزادي و ميدان امام حسين(ع) انجام شد، بدون در نظر گرفتن سطح 8 برابر ميدان آزادي نسبت به ميدان انقلاب، سطح پوشش جمعيت حاضر در تظاهرات بيش از 480 هزار متر مربع بود كه حتي اگر تراكم دو تظاهرات مساوي در نظر گرفته شود، با محاسبه وزير محترم كشور جمعيت حاضر در تظاهرات 25 خرداد معادل 14 ميليون نفر برآورد مي شود كه در شهر 10 ميليون نفري تهران عملا غيرممكن است.


گفتني است برخي مطبوعات اصلاح طلب، پس از برگزاري اين راهپيمايي به نقل از شهردار تهران در جلسه شوراي شهر، جمعيت حاضر در راهپيمايي 25 خرداد را 3 ميليون نفر اعلام كردند كه پس از تكذيب دكتر قاليباف محاسبات نشان داد جمعيت راهپيمايي 25 خرداد بين 1 تا 1.5 ميليون نفر بوده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر