۱۳۸۸ آذر ۱۰, سه‌شنبه

عدم حضور احمدي‌نژاد و هاشمي‌رفسنجاني در روز مجلس

در حالي كه مراسم روز مجلس در ايران امسال به نام همايش "اتحاد" نامگذاري شده بود، رئيس جمهوري و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در آن حضور نيافتند.

همايش "اتحاد" كه قرار بود ساعت ۹ صبح روز سه شنبه ۱۰ آذر (اول دسامبر) در صحن مجلس شوراي اسلامي در تهران كار خود را آغاز كند، ظاهرا به اميد شركت محمود احمدي نژاد با ۴۰ دقيقه تأخير آغاز شد، اما سرانجام علي لاريجاني، رئيس مجلس ايران به شركت كنندگان گفت: "آقايان احمدي نژاد و هاشمي تشريف نياورند، از خداوند سلامتي و صحت را براي آنها مي خواهيم. ان شاءالله خداوند امورات را اصلاح نمايد".

در مورد عدم حضور آقاي احمدي نژاد در اين مراسم، دو مقام رسمي دولت، دو دليل متفاوت را مطرح كرده اند؛ معاون پارلماني نهاد رياست جمهوري گفته است كه رئيس جمهوري ايران مي بايست همزمان با اين همايش، در يك "مصاحبه زنده بين المللي" كه از پيش برنامه ريزي شده بود شركت مي كرد، اما معاون پارلماني رئيس جمهور گفته كه دليل عدم حضور او، مشغله كاري مربوط به سفر روز بعد به اصفهان بوده است.

رئيس دفتر آقاي هاشمي رفسنجاني هم گفته است كه دعوتنامه مربوط به اين مراسم را روز قبل دريافت كرده و چون برنامه هاي رئيس مجمع تشخيص مصلحت از قبل تعيين و ابلاغ مي شود، امكان تغيير آن وجود نداشته است.

روابط ميان محمود احمدي نژاد و اكبر هاشمي رفسنجاني پس از آنكه آقاي احمدي نژاد در جريان مبارزات انتخاباتي اخير، در يك مناظره زنده تلويزيوني آقاي هاشمي را به توطئه و كارشكني عليه دولت متهم كرد و گفت كه فرزندان او از طريق غيرقانوني كسب ثروت كرده اند، به شدت تيره شد.

تنش هاي به وجود آمده پس از انتخابات رياست جمهوري اخير ايران، شكافي آشكار ميان وفاداران به نظام جمهوري اسلامي ايجاد كرده است كه به نظر مي رسد آيت الله علي خامنه اي، رهبر ايران مي كوشد آن را تا حد ممكن كاهش دهد.

او هفته گذشته در ديدار با گروهي از بسيجيان، به شدت از رسانه هايي كه به گفته او به "اختلافات جزئي و غير اصولي" مي پردازند و به مسئولان كشور، از جمله "رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام" تهمت مي زنند انتقاد كرد و گفت اين "خواست دشمن" است كه مردم را نسبت به مسئولان بدبين كند.

اكنون دادستان تهران نيز در پاسخ به سئوال خبرنگاران مي گويد كه اين اظهارات رهبر جمهوري اسلامي، در قانون هم پيش بيني شده است و بر اساس آن عمل خواهد شد.

عباس جعفري دولت آبادي، دادستان عمومي و انقلاب تهران روز سه شنبه ۱۰ آذر در جمع خبرنگاران گفت كه دادستاني عليه كساني كه به يكي از روساي قوا يا رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تهمتي بزند كه "ناشي از انجام وظيفه" توسط آن مسئول باشد، رأسا تشكيل پرونده قضايي خواهد داد.

اما همزمان، وزير اطلاعات دولت آقاي احمدي نژاد از مسئولان قضايي كشور انتقاد كرده است كه در مورد تعقيب قضايي يكي از پسران آقاي هاشمي رفسنجاني كوتاهي مي كنند.

به گزارش سايت اينترنتي الف، متعلق به احمد توكلي (نماينده سرشناس مجلس ايران)، حيدر مصلحي، وزير اطلاعات ايران در يكي از جلسات كميسيون امنيت ملي مجلس گفته است كه قوه قضائيه "با توجه به مدارك و مستندات كاملي كه در اختيار دارد" بايد مهدي هاشمي، پسر آقاي هاشمي رفسنجاني را احضار كند، اما در اين زمينه "اهمال" مي كند.

بنابراين به نظر مي رسد كه در شرايط فعلي نه آقاي هاشمي رفسنجاني و نه آقاي احمدي نژاد آمادگي مصالحه با يكديگر و شركت در همايش "اتحاد" در مجلس را كه قرار بود نمايشي از آشتي باشد ندارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر