۱۳۸۸ مهر ۶, دوشنبه

وزارت بهداشت ايران كاسه داغتر از آش شد : ايران: برنج هند سالم است - هند: برنج ما فاسد است

بعد از اينكه سازمان استاندارد روز گذشته ادعاي قبلي خود را مبني بر فاسد و غير استاندارد بودن برنج وارداتي پس گرفت ،امروز موسسه تحقيقات كشاورزي پنجاب هند اعلام كرد كه برنج اين كشور به سم آرسنيك آلوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي جهان هفته گذشته موسسه استاندارد اعلام كرد كه 13 نوع برنج وارداتي به سم ارسنيك آلوده هستند كه با واكنش وزارت بهداشت مبني بر سالم بودن اين برنج ها مجبور به عقب نشيني شد.

در همين رابطه رسانه نوشتند كه اين قبيل اظهارات ضد و نقيض فارغ از اينكه شائبه زد بند هاي اقتصادي را به ذهن مي رساند باعث بلاتكليفي مردم در استفاده از برنج و بي اعتمادي آنها به نهادهاي نظارتي مي شود.

همين امر باعث شد روز گذشته سازمان استاندارد بعد از چند روز مقاومت مجبور به عقب نشيني شود و در نهايت نظر مافوق خود يعني وزارت بهداشت را بپذيرد كه برنج وارداتي سالم بوده و سمي نيست.

اين در حالي است كه امروز خبري منتشر شد مبني بر اينكه مركز تحقيقات كشاورزي هند برنج خود را سمي به آرسنيك دانسته است.

رييس مركز تحقيقات كشاورزي پنجاب هند در واكنش به محدوديت واردات برنج ايران به دليل آلودگي آن به سم آرسنيك اذعان كرد، مناطق زيادي از پنجاب مركز اصلي آرسنيك، كادميوم و ساير فلزات است و اگر در اين مناطق كشت و زرع صورت گيرد، بي شك محصولات توليدي شامل اين تركيبات سمي خواهد بود.

در همين رابطه يك كشاورز هندي به پايگاه اينترنتي اي ان آي هند گفت ، ما از دولت هند مي خواهيم تا براي اين مشكل اساسي چاره انديشي كند . ما نگران آن هستيم كه برنج ما در بازار هند بدون خريدار بماند .

بر اساس اين گزارش ، قيمت برنج باسماتي 1121 در هند به شدت كاهش يافته و قيمت هر كيلوگرم از اين نوع برنج از 110 به كمتر از 85 روپيه رسيده است . قيمت برنج سلا از 75 به 60 روپيه كاهش يافته است .

از سوي ديگر روسيه نيز واردات برنج هندي و پاكستاني را محدود كرده است.

با اين وضعيت پرونده برنج وارداتي نتنها بسته نشده است بلكه وارد فاز جديدي تري شده است.آيا وزارت بهداشت ايران كاسه داغتر از آش شده است يا دايه مهربانتر از مادر؟

۱ نظر:

  1. سلام
    شاید این راهی باشد که دولت ما بوسیله ی آن تلاش می کند توجه دولت هند را به خود جلب کند . شاید در یک رای گیری بر علیه ایران دولت هند رای ممتنع بدهد .
    آنچه هم که بی اهمیت است جان مردم ایران است .
    با مطلب : "لطیفه" در خدمتتان هستم .

    پاسخحذف